Monday, January 4, 2010

Saya Suka Rumah Saya

Saya tak belajar bidang arkitektur (walaupun itulah cita-cita paling murni selepas SPM. Abah & mummy saya tak restu) mahupun hiasan dalaman.

Maka jauh sekali bertauliah nak bagi komen tentang subjek ini.

Saya cumalah golongan marhaen biasa, yang suka melihat benda-benda cantik, yang teringin implemen bermacam-macam gaya di rumah sendiri tetapi terhad mengikut ketebalan poket (poket suami la kan, of course. haha).

Setahun saya menetap di rumah ini. Seorang-seorang saja, kadangkala berdua apabila suami pulang dari Sarawak. Masa mula-mula pindah dulu nak buat dah renovasi, tapi firasat kami kata, duduk dulu rumah ini dan tengok ada cela (defect) ke tak, jadi boleh claim warranty.

Saya suka rumah saya. Ianya tidak terlalu besar, cukup untuk pasangan yang baru nak melayarkan bahtera keluarga. Comel. Cukup-cukup untuk mengeluarkan peluh masa menyental toilet, mengemas atas bawah. Nak panggil keluarga suruh makan boleh laung aje tak payah sms atau call atau interkom. Walaupun depan rumah ada nampak giant electric cables, tapi jauh. Ok lah tu, maknanya takkan ada kerja2 pembinaan lagi di depan rumah. Lagipun terbentang tasik yang cantik dikelilingi pokok-pokok yang banyak.

Teringat masa tu belum kawin, masa tu baru betul bertunang. Saya di Seremban, balik rumah parents. Satu hari tunang tak call2, jadi saya sms.

"where at?"

"secret"

"what u doing lah?"

"looking for house"

"whose house lah?"

"house for us. hehe."

Wah. Dalam hati sangat terharu & bahagia. Ye, suami saya mmg ala-ala true Neanderthal - perlu memburu untuk daging, perlu cari gua untuk tempat tinggal, perlu pergi berperang. Dan, ehem, perlu sentiasa betul. Hehe.

Tapi kemudian tertanya-tanya, ok ke kawasan rumah? ok ke jiran setempat? suka ke saya dengan rumah tu nanti? kalau tak suka macam mana? frust lah suami kalau saya tak suka pilihannya, kan? macam mana nak cakap kalau saya tak suka? perlu ke saya pura-pura suka?

Biasa la kan saya masa tu ala-ala drama queen sikit.

Seminggu kemudian dia bawa saya tengok rumah itu.

Jatuh cinta.

Shouldn't have had those doubts. :).

Jadi blog ini saya dedikasikan kepada rumah kami. Setakat ini alhamdulillah, kami selamat berlindung di dalamnya. Kami sedang berusaha nak renovasi sang rumah, nak solek dia cantik-cantik, nak pakaikan baju lawa-lawa yang mana yang kami mampu. Saya try lah seboleh mungkin dokumentasi pendapat dan perasaan proses merenovate ni. Research saya setakat ni selalu aje kalau local come accross design2 ala eric leong atau terlalu moden atau terlalu futuristik atau terlau english. Bland sungguh. Kadang-kadang tu tengok takde personaliti tuan punya rumah. Macam semua keluar dari kilang. Bukan lah saya pandai sangat tapi kadang-kadang tu rasanya mentaliti 'contractor knows best' tu terlalu overwhelming, sampai semua nampak sama. Jadi, misi saya adalah untuk solek rumah supaya bila orang masuk aje, dorang dah macam kenal siapa kami. It's going to be a bumpy journey, but the destination will be worth it.

Rumah kami syurga kami. Rumah kami cerminan diri kami.


Saya suka rumah saya!

3 comments:

  1. wow! menaaaarik! will link it right away~

    ReplyDelete
  2. Waa~ zaza. Menarik neh. I'm linking you! hehe~
    Aku n hubby pon were thinking of making a blog about us moving into our house, so kau nye blog can like be the sifu for blog kitorg la kot. Ehe~

    ReplyDelete
  3. tenkiu tenkiu. blog local susah la wei, semua style eric leong je aku tgk.

    ReplyDelete