Saturday, January 9, 2010

Memberikan komitmen kepada gaya itu satu tugas besar

Suami dari tahun lepas-lepas suruh saya bersiap-siap fikir pasal design dalaman rumah. Katanya sebaik sahaja balik ke Semenanjung dia mahu saya tahu apa yang saya mahu.

Tahu apa yang saya mahu. Berat sungguh pernyataan itu kan?

Berapa ramai antara kita yang tahu apa yang kita mahu? Berapa ramai pula yang yakin dengan apa yang kita rasa kita mahu tu, betul-betul kita mahu? Dan TERUS MENERUS mahu?

Mungkin itulah perbezaan golongan Zuhrah & Marikh (venus & mars. Man, sounds pelik kan!! hahaha). Kita perempuan ni suka banyak benda. Nak beli satu item, sanggup redah 3 malls. Dalam redah-redah tu, sempat sambar 2,3,4 item yang lain. Bila dapat item yang diidamkan, pakai selama boleh. Tapi lepas tu mesti teridam-idam benda baru.

Manusia Marikh pulak (usually), masuk kedai dengan misi mencari satu-satu item. Nampak bendanya, beli, then balik (tapi kalau ada amoi sexy cakap lembut-lembut suggest beli barang lain selalunya mereka akan cair). Kemudian pakai barang tersebut sampai lunyai.
Kemudian beli lagi barang yang sama.

Can't say the same for soal mencari jodoh though it might be a little similar. Macam suami saya memang jenis pemburu, aim sampai dapat. Katanya dia tahu apa yang dia mahu. I don't know about you out there, but terus terang, masa tu saya sendiri tak tahu apa yang saya mahu sebenarnya. Tengok suami masa tu pun macam tak pandang, tapi bila dah kenal baru la suka.

Ya, masa tu tak tahu apa yang saya mahu. Tapi saya tahu apa yang saya TAK MAHU. The rest is history.

Dan saya sedang bersemuka dengan masalah yang sama dalam men-deko/reno rumah. Apa yang saya mahu? Saya suka baaaaaaaaaaaaaanyak benda, baaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaanyak gaya. Tapi mahu apa yang mana? Tak tahu. Gambar punyalah banyak di save dari internet, tapi susah betul nak zero in on certain style.

Bila calon-calon kontraktor datang ke rumah nak buat design dan quotation, mereka tanya; "you nak buat style apa?"

Aku macam terkedu. Dalam kepala:

Modern classic/ French/ Eclectic/ Modern Tropikal/ Retro/ deko deko deko?

Husband siap kata, whatever it is you want, asalkan tak macam Disneyland, within budget.

Ok baiklah at least guideline nya ialah tak macam Disneyland (ambil penukul bayangan dan pukul guideline tersebut ke dalam otak).

Jadi apa yang saya tak mahu?

Style macam Eric Leong - cantik tapi tak praktikal.  "Feature wall" kena wajib ada . Takde cara/benda lain ke nak stimulate conversation? Barang nak simpan mana? Humban dalam store? Store pun tak ada. Sedara mara nak duduk mana kat living hall tu? Pastu yang saya hangin bila tengok SETIAP rumah apply design yang lebih kurang. Semua nampak sama. Lagi satu letak lilin tengah-tengah jalan. Apakahhh???

Ruang yang gelap dan berlemuih - sesetengah orang suka rumah gelap-gelap ala gua gitu. Tak penah bukak tingkap. Senang berhibernasi. Saya suka keadaan terang dan ceria. Ada ventilation, ada flow of energy yang positif.

Terlalu moden - please lah, kita bukan The Jetsons. Ye, saya adalah seorang nerd (dan weirdo), tetapi saya masih seorang Malaysian yang sedar negara kita ini panas, berdebu, dan lagi-lagi saya tidak suka air-con.

Terlalu macam hotel/resort - aiyoyo, rasa macam pegi outstation. Memanglah cantik, tapi how about personalization? How about making it look like a home? Bagi saya, rumah sepatutnya nampak macam rumah. Yang didiami manusia betul. Yang akan most likely accumulate barang (yang banyak) sepanjang hidupnya. Yang akan ada anak-anak nakal. Yang akan masak dan adakan kenduri kendara di rumah.

Terlalu English - Erm, ye, saya bakal menjengah 30 pada tahun ini. Tetapi bukan 60 ye, maaf.

Terlalu Ikea - maaf, peminat-peminat Ikea. Bukannya idea/design Ikea tidak cantik, dan saya tahu kebanyakkannya memang praktikal malah practically genius. Boleh ada Ikea idea/pieces, tetapi tak lah serata ceruk rumah jadi macam gedung tu. Kadang-kadang saya tengok banyak pula tu perabot Ikea tak tahan lama. Takpelah, one man's meat is another man's poison.

Tak ada ruang menyimpan - i'm a hider, not a show-er. Ya, kadang-kadang saya tak boleh manage clutter jadi senang kalau ada ruang nak humban barang (although hubby would not like it).

Tiada warna - saya faham, memang ramai akan pilih jalan selamat lalu pilih muted atau natural palette. Saya pun agak inclined untuk memilih warna tenang. Tapi campoq skit-skit lah kaler terang bagi ceria sikit.

Terlalu serius/macam-ofis - 60jam/seminggu bekerja kat ofis tak cukup-cukup lagi???

uih. panjang dah list TAK MAHU saya. Lepas ni buat list 'Apa yang saya/suami PERLU' pula. Nak buat list 'apa yang saya/suami MAHU', ada tak habis sampai kendian kendian.

Apa yang korang TAK MAHU dalam design rumah korang?

3 comments:

  1. org malaysia taktau concept ikea yg sebenar kt sweden sana. tu yg kat sini sgt mengagung2kan ikea padahal yes, quality dia adalah bad okay.

    aku suka pegi showroom utk bagi feel cmne nk deco umah. aku akan choose se-simple yg mungkin and minimize benda remeh temeh supaya ruang aku utk begolek2 adalah luas! n yes, ada anak2 org (toksah kata anak sendiri) akan lari n pick here n there.. benda souvenir2 cam shot glass n whatnot akan dihumban dlm display cabinet so 1. tayah aku lap2 debu and 2. tayah sakit otak tgk tangan si kecik2 pegang here n there. concept lelain blom pk. feature wall is not really my fav. susah nanti in the future nk tukar2 position.

    cepatlah deko. tak sabar ni~

    ReplyDelete
  2. babes,

    I know how you feel. Design kat malaysia ni dah become stereotype..for example, look at rekabentuk rumah. Although kite tau most of it penting kang flow, space, but its so dull. Balik2 that 'modern' look. tak habis2 denagn cermin besar square tuh. I know dari segi construction that will save cost instead of window yang ade arch, or other type of big windows. If tak modern ... nak safe, most of malaysians go for balinese. There is no sense of passion for interior deco.

    I found one really inspiring designer, new york based. You should check him out. Seriously he is my favourite designer to date. The deco mmg a harmonious blend of every style. Hope his port folio will give you inspiration, in terms of color, furniture, the feel, nuff said die nie genius. Since aku tade umah lagi nak beli, kau pinjam la die dulu.

    Taken from beautiful homes magazine:

    JASON BELL
    New York

    How does living in New York influence your designs?
    The numerous number of talented and artistic professionals in New York are what makes my work come to life and speak for itself, i.e., painters, upholsterers, curtainmakers, cabinetmakers, etc. The accessibility to design related showrooms and vendors in New York also influence greatly. They are convenient and the access allows first hand interaction with the products which in turn is very inspiring when creating designs.

    Is there a palette you are particularly drawn to, and if so, why?
    I personally like blue as a favorite color probably because it is my favorite color to wear, but when it comes to designing an interior space, I always let the client drive me towards the palette they feel comfortable with and then I perfect it.

    Did you decorate your childhood room?
    My childhood room was not decorated per se. I definitely changed it around at least every other month, but the one thing that stayed consistent were the walls. They were a massive collage of all things that interested me, as well as memorabilia from things I had done. I wish I had photographs of it now so I could look back on it and reminisce.

    What three things make a room fabulous?
    Color, comfort, and sensibility

    How are you incorporating green design into your work?
    Many clients are asking for it and so we continuously follow the research and new products that are on the market. Wool rugs and sisal rugs are great. Hemp fabrics are great. Antiques are definitely a way to recycle. Aura Paints from Benjamin Moore are very environmentally friendly as are many other lines of paint. Warm fluorescent bulbs are available now that you cannot tell the difference from incandescent. Avoiding oil paints when possible.

    j.d. bell inc.
    New York
    212/339-0006
    www.jdbellinc.com



    Regards
    Aku lina adik kau

    ReplyDelete
  3. zaza... we had the same thoughts & hubby (prone to practivality) :) i like a house yang simple, nice, a lil bit of this and that, play with colors etc yang penting rumah really 'homey' but.... money does matter tho... :=)

    ReplyDelete